Koszyk
Darmowa wysyłka od 99 PLN
Pierwsze zamówienie? Użyj kodu "HEMPNATION2022"
sen po cbd

Czy CBD rzeczywiście poprawi Twój sen?

Problemy ze snem to dolegliwość, która dotyka prawie połowę społeczeństwa. Czy CBD może nam pomóc?

Roślina konopi jest wypełniona setkami różnych związków, z których kilka badano od dziesięcioleci pod kątem ich terapeutycznych korzyści. Związki konopi, które wzbudziły największe zainteresowanie naukowe, znane są jako kannabinoidy.

Kannabinoidy są obecnie stosowane w leczeniu szerokiego – i wciąż rosnącego – zakresu schorzeń i objawów, od snu i bólu, przez lęk i stany zapalne, po chorobę Parkinsona czy raka.

Dwa z kannabinoidów, które są najbardziej znane, to THC i CBD. THC (tetrahydrokannabinol) to psychoaktywny związek chemiczny, który zapewnia „haj”. CBD nie ma działania psychoaktywnego, zamiast tego ma działanie uspokajające i przeciwlękowe.

Naukowcy poczynili duże postępy w zrozumieniu, w jaki sposób CBD wywołuje uspokajające, przeciwbólowe i przeciwzapalne działanie CBD w organizmie. Wiemy, że CBD oddziałuje z wieloma różnymi receptorami, białkami i innymi substancjami chemicznymi w mózgu. Te interakcje powodują zmiany w aktywności neuroprzekaźników, hormonów i innych komórek w całym mózgu i ciele. Wydaje się, że poprzez te interakcje CBD może wpływać na wiele funkcji organizmu, od cykli snu i czuwania i regulacji emocjonalnej po stany zapalne, odczuwanie bólu czy drgawek.

Nasze ciaławytwarzają własne kannabinoidy, jako część tak zwanego układu endokannabinoidowego. System ten bierze udział w regulacji wielu procesów fizjologicznych, w tym jest odpowiedzialny za nastroju, odczuwania bólu, apetytu i funkcji poznawczych. CBD pozyskiwane z konopi i przyjmowane przez człowieka częściowo oddziałuje z jego układem endokannabinoidowym i jego receptorami, w szczególności gdy mamy doczynienia z niedoborem endokannabinoidów.

Jak CBD może zmniejszyć bezsenność i poprawić jakość snu

CBD ma zdolność zmniejszania lęku, co może być pomocne w zmniejszaniu trudności ze snem i poprawie jakości snu. Według badań CBD może zwiększyć ogólną ilość snu i poprawić bezsenność.

Wykazano, że CBD zmniejsza bezsenność u osób cierpiących na przewlekły ból. W mniejszych dawkach CBD pobudza czujność i zmniejsza senność w ciągu dnia, co jest ważne dla wydajności w ciągu dnia oraz dla siły i spójności cyklu snu i czuwania.

CBD może pomóc zmniejszyć zaburzenia zachowania REM u osób z chorobą Parkinsona. Zaburzenie zachowania REM to stan, który powoduje, że ludzie działają fizycznie podczas snów i snu REM. Zwykle podczas fazy REM ciało jest w znacznym stopniu sparaliżowane – stan znany jako REM atonia. To unieruchomienie powstrzymuje śpiących przed fizyczną reakcją na ich sny.

W przypadku snu bardzo korzystny działanie wykazuje CBN, kannabinoid występujący w dobrej jakości olejach CBD.

CBN czyli kannabinol jest kannabinoidem niepsychoaktywnym, choć niektóre prace naukowe wywodzą o jego bardzo niskiej psychoaktywności.

Wydaje się, że CBN ma potencjalnie bardzo silne działanie uspokajające, co może przynajmniej częściowo wyjaśniać pytania o jego właściwości psychoaktywne.

CBN oddziałuje z układem endokannabinoidowym organizmu i może wpływać na działanie wielu hormonów i neuroprzekaźników, które z kolei wpływają na nastrój, energię, funkcje poznawcze i skupienie, apetyt, funkcje odpornościowe i ból.

Chemicznie podobny do CBD, CBN ma kilka takich samych efektów w organizmie, w tym łagodzenie bólu, zmniejszanie stanu zapalnego i poprawę snu.

Badania na myszach wykazały, że CBN może wydłużyć czas snu.

Kolejnym bioaktywnym składnikiem, występującym tylko w najlepszej jakości olejach są terpeny.

Oprócz kannabinoidów istnieje inny zestaw cząsteczek, które wpływają na działanie konopi w organizmie, a konkretnie wpływają na sen. Terpeny to maleńkie, aromatyczne cząsteczki konopi, które nadają jej zapach i smak. Terpeny można znaleźć nie tylko w konopiach – są one obfite w przyrodzie, licząc tysiące i występujące w większości naturalnych roślin, owoców i kwiatów.

Roślina konopi zawiera około 200 terpenów, w tym kilka z właściwościami nasennymi. Nie wszystkie terpeny występujące w konopiach indyjskich i innych roślinach mają takie same skutki. Poszczególne terpeny mają wyraźny wpływ na sen, nastrój i funkcje poznawcze. Niektóre pobudzają, inne działają uspokajająco.

Terpeny są jednym z głównych powodów, dla których konopie mogą być tak skuteczne w łagodzeniu problemów ze snem, w tym bezsenności.

Wykazano, że terpeny wydłużają czas snu, wydłużają czas spędzony w głębokim śnie i skracają czas zasypiania.

Małe i silne terpeny to wysoce aktywne, aromatyczne cząsteczki, które są odpowiedzialne zarówno za smak, jak i aromat roślin i owoców. Związki roślinne stosowane w aromaterapii (w tym aromaterapia i olejki eteryczne, które poprawiają sen) są silne terpenami. Kiedy wdychasz lawendę i czujesz, że napięcie opuszcza twoje ciało i umysł, to działają terpeny. Jak wykazały badania naukowe, terpeny mają dość szeroki zakres efektów leczniczych.

Terpeny mogą w tym pomóc :

  • Złagodzić ból
  • Zmniejszyć stan zapalny
  • Obniżyć niepokój
  • Zwiększyć uczucie spokoju i relaksu
  • Zwiększyć czujność i zdolności poznawcze
  • Ułatwić zasypianie i usypianie

Większość roślin zawiera terpeny – istnieje około 20 000 różnych terpenów, o których wiadomo, że istnieją w świecie przyrody. Roślina konopi zawiera około 200 terpenów, w tym kilka z właściwościami nasennymi. Nie wszystkie terpeny występujące w konopiach i innych roślinach mają takie same skutki. Poszczególne terpeny mają wyraźny wpływ na sen, nastrój i funkcje poznawcze. Niektóre pobudzają, inne działają uspokajająco.

Niezależnie od tego, czy szukasz terpenów w konopiach, czy innych roślinach, te silne cząsteczki mogą przynosić szereg korzyści dla snu. Badania wykazały, że różne terpeny mają naturalne działanie uspokajające i nasenne. Często słyszysz te terminy w związku z naturalnymi i farmaceutycznymi lekami nasennymi.

To profil terpenowy różnych odmian konopi w znacznym stopniu przyczynia się do określenia skutków, jakie te rodzaje konopi będą miały po spożyciu. Zrozumienie, jak działają terpeny – i wiedza, które terpeny są najbardziej korzystne dla snu – może pomóc w skuteczniejszym stosowaniu konopi i innych naturalnych terapii roślinnych.

Środki uspokajające, w tym naturalnie uspokajające związki, takie jak niektóre terpeny, wyciszają działanie układu nerwowego, sprzyjają głębokiemu uspokojeniu, relaksacji i senności, pomagając utorować drogę do snu. Środki nasenne, w tym naturalne związki o działaniu nasennym, bezpośrednio wywołują sen. Działanie uspokajające i nasenne można znaleźć oddzielnie lub razem w naturalnych związkach.

Jedną ze ścieżek, którymi mogą działać terpeny, jest aktywacja własnego układu GABA, to aminokwas wytwarzany naturalnie w mózgu. GABA pełni funkcję neuroprzekaźnika, ułatwiającego komunikację między komórkami mózgowymi.

Kiedy piszę o GABA, opisuję to jako hamulce mózgu. Jest to najważniejszy hamujący neuroprzekaźnik organizmu . GABA obniża aktywność komórek nerwowych w mózgu i ośrodkowym układzie nerwowym. To powoduje, że mózg i ciało są na niższym biegu. Hamując aktywność nerwową, GABA pomaga zainicjować sen, zmniejsza stres psychiczny i fizyczny, zmniejsza niepokój i sprzyja spokojnemu, stabilnemu nastrojowi.

Niektóre terpeny w tym fitol i alfa-pinen, działają częściowo poprzez aktywację układu GABA w mózgu, zwiększając spokój, obniżając niepokój, promując sen.

Konopie zawierają terpeny, które wpływają na aktywność GABA, pomagają złagodzić stres i niepokój, promować zrównoważony nastrój i pomóc w zasypianiu. To stawia je w towarzystwie innych dobrze znanych suplementów wspomagających sen, w tym waleriany, magnezu, melatoniny, chmielu czy L-teaniny , z których wszystkie mają wpływ na aktywność GABA w mózgu.

W szczególności w przypadku konopi wykazano również, że terpeny działają poprzez wzmacnianie i modulowanie działania kannabinoidów.

Najlepsze terpeny do snu i relaksu: 

Pinen. Wykazano, że terpen ten, występujący w sosnowych roślinach (i sosnowych olejkach eterycznych), a także w konopiach indyjskich, zwiększa sen nie-REM, zmniejsza latencję snu (czas zasypiania) i zmniejsza niepokój. Pinen to jeden z terpenów, który może mieć wpływ na układ GABA.

Mircen. Ten terpen znajduje się w wielu odmianach konopi. Mircen znajduje się również w wielu owocach i ziołach, w tym w mango, bazylii, tymianku i trawie cytrynowej, a także w roślinach usypiających chmiel i ylang-ylang. Wykazano, że mircen ma działanie uspokajające.

Kariofilen. Ten terpen przeciwstresowy, lękowy i przeciwbólowy może również sprzyjać zasypianiu dzięki właściwościom relaksującym, przeciwlękowym i przeciwbólowym. Ma ostry, pieprzny aromat – oprócz konopi występuje również w goździkach i czarnym pieprzu.

Limonen. Ten terpen można znaleźć zarówno w skórkach owoców cytrusowych, jak i konopi. Wykazano, że limonen zmniejsza niepokój i stres. Wykazano również, że limonen ma działanie przeciwdepresyjne. Naukowcy uważają, że jego uspokajające działanie poprawiające nastrój wynika ze zdolności limonenu do podnoszenia poziomu serotoniny w mózgu. Serotonina jest ważnym hormonem i neuroprzekaźnikiem snu (jest między innymi niezbędna do produkcji melatoniny, hormonu snu), a działanie wzmacniające serotoninę limonenu może sprawić, że terpen ten będzie stymulatorem snu. Badania wykazały, że limonen może pomóc zmniejszyć objawy bezsenności .

Linalool. Ten pachnący lawendą terpen występuje w setkach roślin, w tym w konopiach. Występuje powszechnie w roślinach stosowanych w aromaterapii.

Badania wykazały, że linalool zmniejsza objawy lęku i depresji, a także pomaga chronić układ odpornościowy przed uszkodzeniami spowodowanymi stresem . Szczególnie ważne dla snu: linalol zwiększa poziom adenozyny, hormonu uspokajającego, który pomaga nam zasnąć. Badanie z 2017 roku wykazało, że linalool pomaga zmniejszyć problemy ze snem u osób starszych z demencją.

Fitol. W badaniach na myszach wykazano, że terpen ten zmniejsza niepokój, skraca czas zasypiania i wydłuża czas snu. Fitol to kolejny terpen, który może działać poprzez aktywację układu GABA w mózgu.

Korzystając z jakiejkolwiek naturalnej terapii, ważne jest, aby wiedzieć, co chcesz dzięki niej osiągnąć. Niektóre osoby mające problemy ze snem chcą się zrelaksować, niekoniecznie będąc bezpośrednio nakłanianymi do snu. Inni potrzebują bardziej konkretnej ulgi, aby osiągnąć lepszy wypoczynek: ulgi w bólu lub niepokoju, który nie pozwala zasnąć. Jasno określ swoje problemy i cele, a będziesz na dobrej drodze do dokonania przemyślanego i skutecznego wyboru stosowania botanicznych kuracji do snu.

Pamiętaj, że z bezsennością nie poradzisz sobie w kilka dni. Jest też parę elementów codziennej higieny snu, które warto znać. Odłóż na minimum cztery godziny przed snem komputer, telefon, tablet, wyłącz telewizor. Ostatni lekki posiłek zjedz też cztery godziny przed snem. Wyjdź na godzinę przed snem na spacer, przewietrz dokładnie sypialnię i zmniejsz w niej temperaturę do maksymalnie dwudziestu stopni. Pracuj też nad swoim spokojem i harmonią organizmu, przywróć homeostazę.

Źródła: https://erakonopi.pl/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7728937/;https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6326553/;https://thesleepdoctor.com/2018/06/19/understanding-gaba/;https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5376423/

[]